EMAIL US

English / Greek

 

 

O

 

Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ "ΚΟΠΡΙΤΕΣ" ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΚΑΝΟΥΝ ΑΓΟΡΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΚΑΤΕΧΟΜΕΑ ΣΥΝΙΣΤΑ ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ

Η Επιτροπ Δημοσιογραφικς Δεοντολογας εξτασε αυτεπγγελτα υπθεση (2/14//01/2016) που αφορ στην εκπομπ «Ενημρωση Τρα» του τηλεοπτικο σταθμο ΜΕΓΑ στις 07/01/2016 κατ την οποα ο παρουσιαστς Παλος Μυλωνς χρησιμοποησε τη λξη «κοπρτες» για να χαρακτηρσει σους επισκπτονται το κατεχμενο τμμα της Κπρου και προβανουν σε αγορς διαφρων ειδν.
Ο κ. Μυλωνς, σχολιζοντας σκηνς που προβλθηκαν αμσως προηγουμνως που παρουσαζαν να Κπριο βρακ ο οποος απεβωσε σε ηλικα 103 ετν, επε επ λξει:
«Στις δεκαετες του 30, 40,50, λγω της κατοχς των Εγγλζων, γιατ εχαμε και κατοχ των Εγγλζων και συνεργτες τους ταν δυστυχς οι επικουρικο Τορκοι, ξεκνησε να μποκοτζ και αγραζαν δεν θυμμαι το νομα του να συγκεκριμνο φασμα για να ρβουν τις βρκες τους, Κυπριακ Ελληνικ, για να μην αγορζουν ροχα των Εγγλζων. Ακριβς ,τι κνουμε εμες, ο κθε κοπρτης πηγανει στα κατεχμενα για να αγορσει φθην τσιγρα, να αγορσει φθην λστιχα αυτοκιντου, να βλει κασιμα φθην. Αυτο οι κοπρτες ας σκεφτον λγο του παπποδες τους, που πεινοσαν, που δεν εχαν οτε internet, οτε καναπ, οτε τζκια, οτε θρμανση, στο κρο ταν στις δσκολες δουλεις της γεωργας, εχαν πνω τους ψυχ την οποα πολησαν οι κοπρτες, στο νομα του χρματος, των πντε, δκα, εκοσι εκατν ευρ για να πνε εκε που βαζαν και κατκτησαν οι κατακτητς την πατρδα μας και σκτωσαν τα αδλφια, τους θεους, τους παπποδες τους, τους γνωστος τους. Αυτο οι κοπρτες κυριαρχον δυστυχς γιατ εναι πρα πολλο που πηγανουν για 5 και 10 ευρ στα κατεχμενα, για να μην προσθσω και εκενους τους αλτες οι οποοι πηγανουν για τα καζνο και τα μπουρδλα ».
Την επομνη, 8/01/2016 ο δημοσιογρφος ανφερε στην εκπομπ του τι ο θρυβος που δημιουργθηκε απ σα επε την προηγομενη οφειλταν σε «παρεξγηση σε σκπιμη παραπληροφρηση γιατ υπρχει τσος φανατισμς που οι πιο πολλο κνουν πως δεν καταλαβανουν».
Υποστριξε τι αποκλεσε «κοπρτες αυτος που δραστηριοποιονται στα κατεχμενα επιχειρηματικ πριν απ τη λση του Κυπριακο και αυτος που πηγανουν και αγορζουν αδικαιολγητα πργματα απ τα κατεχμενα.»
Περαιτρω ανφερε τι δεν αποκλεσε κοπρτες αυτος που πηγανουν για προσκνημα στα κατεχμενα, τους Αμμοχωστιανος που πγαν προσκνημα (στην τελετ βπτισης του Σταυρο στη Γλσσα) για να διατρανσουν τη θλησ τους να επιστρψουν στη γη, τους   τους πρσφυγες που παν στα κατεχμενα, τους ανθρπους που χουν κοινωνικ συναναστροφ με αρκετος Τουρκοκπριους.
Περαιτρω επε τι ταν ξεκθαρη η τοποθτησ του «που μπορε να αφνει μια σκι γι’ αυτος που αγορζουν λστιχα, βζουν βενζνη»...«γιατ σ’ αυτος εναι πρα πολλο φτωχο που αγορζουν φρμακα που δεν μπορον να αγορσουν στις ελεθερες περιοχς εναι νεργοι που χουν ανγκη. Αντιλαμβνεστε τι οτε και αυτο δεν θα μποροσαν να μπουν στην δια κατηγορα».
Επσης επε τι «ακμα και αυτο οι επιχειρηματες που αγορζουν γη απ Ελληνοκπριους συνεργζονται με Τουρκοκυπρους επιχειρηματικ παν στα καζνο σε λλες κακφημες περιοχς, αυτο δεν μπορον να μπουν στους κοπρτες, κτι λλο εναι αυτο.»
Ο Διευθυντς Ειδσεων του ΜΕΓΑ Μιχλης Παυλδης, ανταποκρινμενος σε παρκληση της Επιτροπς να παραθσει τις απψεις του τηλεοπτικο σταθμο ανφερε τι ο δημοσιογρφος Παλος Μυλωνς προβη σε αδκιμους χαρακτηρισμος οι οποοι πως προκπτει και εκ των υστρων θα μποροσαν να παρερμηνευθον και να τχουν εκμετλλευσης.
Ανφερε επσης τι συζτησε το θμα μαζ του και κατληξαν στην ανγκη να προβε σε διευκρινσεις αποφεγοντας τους χαρακτηρισμος, με στχο να ξεκαθαρσει αυτ που πιστεει, και ως δημοσιογρφος χει κθε δικαωμα να εκφρζει, με ττοιο τρπο που δεν θα αφνει καννα περιθριο παρερμηνεας.
Επσης βεβαωσε τι «ως Διεθυνση Ειδσεων του ΜΕΓΑ… αναγνωρζουμε το δικαωμα των δημοσιογρφων να εκφρζουν τις απψεις τους μακρι απ χαρακτηρισμος, φτνει να τις τεκμηρινουν μσα στα πλασια της δημοσιογραφικς δεοντολογας» και πρσθεσε πως στο ΜΕΓΑ δεν χρησιμοποιεται η προληπτικ λογοκρισα.
Ο κ. Μυλωνς, παραθτοντας τις απψεις του υποστριξε πως οι αναφορ του σε κοπρτες που μεταβανουν στα κατεχμενα για αγορς, προκλεσε σωρεα αντιδρσεων, γιατ διαστρεβλθηκε συνειδητ “ως πρωτοφανς εξβριση απλο κσμου που μεταβανει στα κατεχμενα για να προσκυνσει να δει τα σπτια του λγω κποιας λλης ανθρπινης ανγκης». Πρσθεσε πως αυτ δεν ευσταθε.
Πρσθεσε πως αφορμ για το σχλιο ταν το ρεπορτζ για να ηλικιωμνο βρακ, ναν απ τους τελευταους στην Κπρο, που απεβωσε σε ηλικα 103 ετν.
Ο κ. Μυλωνς ανφερε τι θεωροσε πρωτοφαν αν και κατανοητ την επθεση που δχτηκε «λγω του φανατισμο που καλλιεργεται στην κοινωνα, ειδικ τρα που οι συνομιλες βρσκονται για λλη μια φορ σε κομβικ σημεο», και πως η αναφορ του τυχε πολιτικς εκμετλλευσης.
Περαιτρω ανφερε πως χρησιμοποησε την λξη κοπρτης, με την ννοια του αργσχολου φυγπονου, για σους μεταβανουν για αγορς στην ημικατεχμενη απ τα τουρκικ στρατεματα πατρδα μας. Ανφερε επσης τι το Κυπριακ δεν λθηκε δυστυχς ακμη, εν με βση τον κανονισμ για το εμπριο, πολλ εμπορεματα που αγορζονται στην κατεχμενη Κπρο εναι παρνομη πρξη. Επσης ανφερε πως «η αυξανμενη αυτ δραστηριτητα πως φανεται πολλν Κυπρων, δημιουργε τερστια οικονομικ προβλματα σε δεκδες, αν χι εκατοντδες μικρομεσαες επιχειρσεις».
Επσης ανφερε:
«Χρησιμοποιντας λοιπν να αδκιμο σως ρο, αναφρθηκα σε αυτος τους πολτες, που σμερα ενισχουν να παρνομο καθεστς για αναψυχ για πιο φθηνς αγορς, την ρα που δνεται μχη μη αναγνρισης ενσχυσης του (ψευδοκρτους) οικονομικ (τουρισμ) διεθνς. Και θεωρ τι στα πλασια της ελευθεροτυπας μπορομε οι δημοσιογρφοι και οφελουμε να αναδεικνουμε πρξεις που στρφονται κατ του δημοσου συμφροντος… Η ελευθεροτυπα εναι ουσιδες κεκτημνο και απ τα βασικ χαρακτηριστικ της Δημοκρατας… Δεν αναφρθηκα και υπονοοσα τους ανθρπους που μεταβανουν στα κατεχμενα τους Αμμοχωστιανος που επιστρφουν διατραννοντας τον πθο τους για επιστροφ για αυτος που επιχειρον την επαναπροσγγιση.
Μην ξεχντε πως ακμα υπρχει τουρκικς στρατς, υπρχουν οι νμοι που παραβιζονται, εν η αναφορ τι παραβασα τα ανθρπινα δικαιματα κποιων με τον χαρακτηρισμ αυτ δεν ευσταθε. Τα μνα ανθρπινα δικαιματα που παραβιζονται εναι των χιλιδων προσφγων, των αγνοουμνων και των συγγενν τους και σων λλων χουμε υποστε τη βα του τουρκικο στρατο».
Προτο εισλθει στην εξταση των σων αναφρθηκαν στην εκπομπ και στη συνχεια των θσεων του ΜΕΓΑ και του κ. Μυλων, η Επιτροπ θερησε χρσιμο να αναφρει, χριν της ιστορικς ακρβειας τι το μποκοτζ κατ τον απελευθερωτικ αγνα 1955-1959 διατχθηκε απ την ΕΟΚΑ και αφοροσε σε λα τα Αγγλικ προντα και τη χρση της Αγγλικς στις επιγραφς των καταστημτων. Το φασμα στο οποο γινε αναφορ ταν η Κυπριακς φανσης αλατζι που χρησιμοποιετο κυρως για τα μαθητικ παντελνια και τις ποδις στα γυμνσια και χι για τις βρκες, για τις οποες χρησιμοποιοσαν το δμιτο φασμα και οι οποες, οτως λλως, στη δεκαετα του 1950 δεν ταν και τσο διαδεδομνες.
Επσης διερενησε την προλευση και τη σημασα της λξης «κοπρτης». Η λξη χει τις ρζες της στην αρχαιτητα, οπτε οι πτωχο που δεν εχαν τη δυναττητα να  αναθρψουν τα παιδι τους τα φηναν σε σωρος κοπρις, που χει την ιδιτητα να αυτοθερμανεται, προκειμνου να μην πεθνουν απ το κρο, με την προσδοκα τι κποιος θα βρισκταν να τα πρει και να τα υιοθετσει. Απ την πρακτικ της υιοθεσας με αυτ τον τρπο προλθε η πρτη ννοια της λξης «κοπρτης» που σμαινε το θετ γιο, τον παρακατιαν, που περιμαζετηκε απ την κοπρι.
Στη σγχρονη καθομιλομενη η ννοια του «κοπρτη» (συννυμο «κοπρσκυλο») προλθε  απ τα σκυλι που δεν κνουν τποτε λλο παρ να κθονται και να κοπρζουν. Τα Ελληνικ λεξικ αναφρουν τι η λξη σημανει τον αδσποτο σκλο και μεταφορικ τον τεμπλη, τον αργσχολο, τον αχαρευτο, το χαραμοφη, τον ανεπρκοπο.
Επομνως, η λξη αυτ, ταν απευθνεται προς οποιοδποτε, αποτελε βρη.
Η Επιτροπ θεωρε αναγκαο να τονσει ευθς εξ αρχς τι ο κ. Μυλωνς, στο πλασιο της ελευθερας κφρασης, εχε κθε δικαωμα να κρνει, να επικρνει και να κακσει μια πρακτικ που κατ την ποψ του εναι κακ για εθνικος, πολιτικος και οικονομικος λγους.
Το δικαωμα αυτ αποτελε την πεμπτουσα της δημοσιογραφικς αποστολς, που εναι να παρχει ακριβ και γκυρη πληροφρηση χωρς παραπλανητικς αναφορς και με βση γκυρα στοιχεα και δεδομνα να προβανει σε σχλια, χωρς περιορισμ ως προς τις απψεις που εκφρζει.
Ωστσο, αυτ το αναφαρετο δικαωμα πρπει να ασκεται πντα στο πλασιο των καννων της Δημοσιογραφικς Δεοντολογας, που τθηκαν απ τους διους τους δημοσιογρφους και τα ΜΜΕ μσω των φορων τους.
Η Επιτροπ θεωρε επσης χρσιμο να επισημνει τι εναι διαμετρικ αντθετη με την επιβολ λογοκρισας, προληπτικ κατασταλτικ, με την επισμανση πως η λογοκρισα εναι εντελς διαφορετικ απ τον επιμελ σχεδιασμ ως προς τη δομ, το φος και τη γλσσα που πρπει να χρησιμοποιεται σε μια ζωνταν τηλεοπτικ εκπομπ.
Μακρν του να συνιστ λογοκρισα, ο λεγχος για τον χειρισμ μιας εκπομπς αποτελε αυτονητη υποχρωση αυτν που χουν την αρμοδιτητα και την τελικ ευθνη για μια εκπομπ.
Τοτων λεχθντων, η Επιτροπ αποφσισε τι ο ρος «κοπρτης», με την ννοια που αναφρθηκε πιο πνω και πως χρησιμοποιεται στην καθομιλομενη αποτελε βρη προς σους απευθνεται και τι η χρση της απ να δημοσιογρφο, και μλιστα στη διρκεια μιας ζωντανς τηλεοπτικς εκπομπς, για να χαρακτηρσει μια ομδα ανθρπων, ποιοι και να εναι αυτο, εναι αντιδεοντολογικ.
Ο Κδικας Δημοσιογραφικς Δεοντολογας ορζει τι «το θος, η αξιοπρπεια και εντιμτητα, η διαγωγ, η συμπεριφορ και το επαγγελματικ εππεδο των λειτουργν θα πρπει να εναι της υψηλτερης δυνατς στθμης. Οι λειτουργο των ΜΜΕ αποφεγουν δημοσιεματα μεταδσεις τη χρση γλσσας, που με βση τις επικρατοσες αντιλψεις, χουν χυδαο αισχρ περιεχμενο».
Επσης, το ρθρο 12 του Κδικα περ δυσμενν διακρσεων, προβλπει τι «τα Μ.Μ.Ε. αποφεγουν οποιαδποτε απ’ ευθεας λλη αναφορ ενργεια εναντον προσπου η οποα περιχει στοιχεα προκατληψης με βση στη φυλ, το χρμα,  τη γλσσα, τη θρησκεα, τις πολιτικς λλες πεποιθσεις, την εθνικ κοινωνικ προλευση, την περιουσα, την καταγωγ, την ηλικα, το φλο και το προσωπικ καθεστς, περιλαμβανομνης της φυσικς διανοητικς ασθνειας αναπηρας. Ο χλευασμς, η διαπμπευση και ο διασυρμς ατμων   ομδων εναι ανεπτρεπτος».
Υπ το φως των ανωτρω, η Επιτροπ αποφσισε τι η χρση του ρου «κοπρτης», σμφωνα και με την παραδοχ και του Διευθυντ Ειδσεων του Μγα και του διου του δημοσιογρφου συνιστοσε αδκιμο χαρακτηρισμ.
Κατ συνπεια, κρινε πως συνιστοσε παραβαση της γενικς πρνοιας ως προς το θος και τη συμπεριφορ που πρπει να επιδεικνουν οι δημοσιογρφοι και αποτελοσε χλευασμ, διαπμπευση διασυρμ μια ομδας του πληθυσμο, ανεξρτητα απ το πς καθορζεται αυτ η ομδα, κατ παρβαση των προαναφερθεισν προνοιν του Κδικα.

 

 

 

CMCC All rights reserved.

Site Development: NETSMART...