Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

EMAIL US

English / Greek

 

 

ΚΑΛΩΣΟΡΙΣΑΤΕ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΙΑΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΗΜΟΣΙOΓΡΑΦΙΚΗΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ

 

  

Παραπλανητική ερμηνεία στοιχείων τηλεθέασης

Η Επιτροπή Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας επιλήφθηκε διπλού παραπόνου του κ. Αντη Χατζηκωστή, διευθύνοντα συμβούλου του τηλεοπτικού σταθμού ΣΙΓΜΑ εναντίον της εφημερίδας «ΠΟΛΙΤΗΣ»:
1. Για «παραπλάνηση του κοινού» με διαφημίσεις του που αναφέρονταν σε σύγκριση δύο ερευνών αναγνωσιμότητας της εφημερίδας και μίας έρευνας τηλεθέασης των τηλεοπτικών σταθμών παγκύπριας εμβέλειας.
2. Για δημοσίευση «ψευδών στοιχείων» όσον αφορά την «τηλεθέαση» τω τηλεοπτικών σταθμών παγκύπριας εμβέλειας, με τη χρησιμοποίηση της αγγλικής ορολογίας “
reach” («κάλυψη», σύμφωνα με την απόδοσή της από την εταιρεία ερευνών AGB) για τα κύρια βραδινά δελτία ειδήσεων των τηλεοπτικών σταθμών παγκύπριας εμβέλειας στην περίοδο 1-21 Μαρτίου, 2004, για άτομα 18 ετών και άνω και στη συνέχεια για άτομα στην κατηγορία 18-44 χρόνων και παράλληλα για παραπλάνηση του κοινού από την εφημερίδα.

Και επί των δύο παραπόνων, οι αμέσως εμπλεκόμενοι, ανταποκρινόμενοι σε αίτημα της Επιτροπής έδωσαν τις απόψεις τους.

Περαιτέρω, η Επιτροπή ζήτησε τις απόψεις ειδικών επί θεμάτων ερευνών αγοράς ως προς το πρώτο παράπονο και από την εταιρεία ερευνών τηλεθέασης AGB όσον αφορά στην ακρίβεια των στοιχείων που παρέθεσαν οι δύο πλευρές.

Ως προς το πρώτο παράπονο για «παραπλάνηση με τη σύγκριση των στοιχείων ανόμοιων ερευνών», η Επιτροπή, αφού μελέτησε διεξοδικά το θέμα, κατέληξε κατά πλειοψηφία ότι στο θέμα της σύγκρισης των ερευνών υπεισέρχονται πολλοί τεχνικοί παράγοντες και στοιχεία τα οποία εξ αντικειμένου δεν είναι απόλυτα εξακριβώσιμα, και ως εκ τούτου αδυνατεί να εξαγάγει τεκμηριωμένο και πέραν πάσης αμφιβολίας συμπέρασμα.

Ως προς το δεύτερο παράπονο για δημοσίευση «ψευδών στοιχείων», όσον αφορά το “reach” των κύριων βραδινών δελτίων ειδήσεων των τηλεοπτικών σταθμών, η AGB παρέθεσε τα ακόλουθα στοιχεία για την κατηγορία πληθυσμού 18 ετών και άνω (σε παρένθεση οι αριθμοί που δημοσίευσε ο «ΠΟΛΙΤΗΣ»)
ΡΙΚ1
               31.069            (13.900)
ΜΕΓΑ
             35.504            (13.600)
ΑΝΤ1
              24.843            (  7.000)
ΣΙΓΜΑ
                        39.731            (13.000)        

Για την κατηγορία πληθυσμού 18-44 ετών τα αντίστοιχα στοιχεία που παρέθεσε η AGB είναι:

ΡΙΚ1               12.083            (3.700)
ΜΕΓΑ
             16.569            (5.900)
ΑΝΤ1
              13.448            (3.900)
ΣΙΓΜΑ
            21.228            (7.400)

Σε απαντητική επιστολή του, ο εκδότης του ΠΟΛΙΤΗ κ. Γιάννης Παπαδόπουλος υποστήριξε ότι τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στην εφημερίδα ήταν ακριβή και ότι αφορούσαν στην «τηλεθέαση», που είναι «δηλαδή ο πραγματικός αριθμός (μέσος όρος) των ατόμων που βλέπουν ανά πάσα στιγμή τα δελτία σας».
Σύμφωνα με την
AGB, o όρος «τηλεθέαση» δεν είναι ταυτόσημος με τον όρο “reach”.
Ο όρος “
reach” (κάλυψη) αναφέρεται στον αριθμό ή το ποσοστό των θεατών που είδαν τουλάχιστο για ένα λεπτό ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Ο όρος «τηλεθέαση» αναφέρεται στο μέσο όρο ή αριθμό θεατών που είδαν κάθε λεπτό συγκεκριμένο πρόγραμμα ή ζώνη.

Για το λόγο αυτό η Επιτροπή Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας θεωρεί ότι οι διαφημίσεις που δημοσιεύθηκαν στον ΠΟΛΙΤΗ με τη χρήση του όρου «reach» για τη παρουσίαση αριθμών τηλεθέασης, περιέχουν ανακριβή στοιχεία, που είναι δυνατό να οδηγήσουν σε εσφαλμένα συμπεράσματα, κατά παράβαση της πρόνοιας του Κώδικα Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας περί μη δημοσίευσης ανακριβών και παραπλανητικών πληροφοριών.

Επιστροφή

CMCC All rights reserved.

Site Development: NETSMART...